Marketing evolueert van naamsbekendheid naar merkaffiniteit

Marketing evolueert van naamsbekendheid naar merkaffiniteit

13 oktober 2021

In het vorige deel over een duurzaam merk opbouwen hadden we het over de kracht van focus. Kort samengevat: consumenten hebben vandaag de dag meer keuze, meer informatie en daardoor meer macht dan ooit. Het is daarom zo belangrijk om doelmatig de boodschap te verspreiden. Als je tegen iedereen praat, praat je (eigenlijk) met niemand. 

Het vervolg daarop heeft alles te maken met marketingevolutie van focus op merkbekendheid naar het daadwerkelijk ontwikkelen van merkaffiniteit. Dat gaat verder dan loyaliteit, het is dat je je op gevoelsniveau verbonden voelt en een uitgesproken voorkeur hebt. De positionering van jouw organisatie wordt nu vooral beïnvloed door de aanbevelingen van vrienden en online reviews.

 

Binge-waardige inhoud met als doel merkaffiniteit opbouwen

Vaak proberen we breder te gaan, maar wat als we dieper gaan? Dat wil zeggen dat we ons uiterste best doen voor onze bestaande klanten en bestaand publiek. Dat publiek ga je gebruiken om het aantal te laten groeien, maar hoe doe je dat?

Organisaties met een sterke positionering investeren in het écht leren kennen van de doelgroep en in aansluitende hoogwaardige verhalende inhoud. Let wel: jouw merk staat niet meer centraal in het verhaal, maar de plek die jouw merk inneemt in het leven van jouw klant staat centraal.

Groeien doe je dus op basis van de inhoud. Deel jouw boodschap dan ook vanuit het perspectief van jouw klanten.

We willen dus groeien op basis van de inhoud. Niet alleen met interessante blogposts maar met misschien nog iets veel groters en meer impactvol. Start bijvoorbeeld met video, webinars of podcasts en kijk hoe dat werkt voor jouw publiek.

 

Mond-tot-mondreclame is nog steeds nummer één voor je organische groei

Aangezien merken een specifiek publiek blijven opbouwen van mensen die houden van hun inhoud en de ervaring die ze bieden, zullen deze mensen dat bedrijf eerder aanbevelen en die inhoud delen met mensen die ze kennen en vertrouwen. Dit zorgt voor een krachtige organische groei van het merk.

 

Dit blog is onder andere tot stand gekomen door het bijwonen van een audio conferentie voor brand builders door marketeers en creatieve van bekende merken.

Eerder verschenen in deze reeks:

Wat kun je nog meer verwachten in de volgende blogs?

 

 

blog-karin-dirkx.pngDit blog is geschreven door: 
Karin Dirkx - Online Marketeer bij Docufiller

 

 

Categorie: Informatie en inspiratie
Terug