De kracht van focus in communicatie en marketing volgens Docufiller
Wat is er nodig om een merk op te bouwen dat blijvend is? Een van de vele vragen waar marketeers nog steeds dagelijks aan denken. En dat is niet vreemd, jouw merk betekende namelijk nog nooit zoveel als nu. In 5 blogs willen we verschillende inzichten delen over hoe je een duurzaam merk opbouwt. We starten met de kracht van focus.
Van het kiezen van specifieke doelgroepen tot het begrijpen van hoe jouw organisatie precies past in hun leven. Focus is de sleutel voor het opbouwen van een community en het maken van super specifieke content.
De context van de wereld waarin we vandaag leven
Consumenten hebben vandaag de dag meer keuze, meer informatie en daardoor meer macht dan ooit. In een rap tempo is de maatschappij verandert in een wereld waarin niks te gek is.
Vroeger konden we alleen wat kopen wat er bij de drogisterij of supermarkt te krijgen was, maar ook zorg of een opleiding kiezen was vaak geen keuze omdat er gewoonweg niet veel keuze was. We zagen merken alleen in advertenties in de krant, beschikbare (vak)bladen of via nationale tv-commercials te zien.
Tegenwoordig is elk merk wel aanwezig op sociale media en leren we hun doelen en unique selling points (USP) via de verschillende communicatiekanalen. Op Google en andere zoekplatformen kunnen we precies vinden waar we naar op zoek zijn en hebben we toegang tot nichemerken die veel recensies hebben en waarover geschreven wordt op forums. Ook kun je nu eenvoudig het grotere aanbod vergelijken zonder persoonlijk contact. Een wereld zonder deze media kunnen we ons nog amper voorstellen.
Focus je op een eenvoudig en duidelijke boodschap/aanbod
Door te focussen op eenvoud en duidelijkheid kun je meer tijd besteden aan waar je voor staat, wat het belangrijkst is en wat jou onderscheidt ten opzichte van de concurrent. Door niet vast te lopen in de details van je product/ dienst kan deze focus jouw organisatie helpen de waarden duidelijk onder woorden te brengen.
Als je tegen iedereen praat,
praat je (eigenlijk) met niemand.
Blijf gefocust als het gaat om aantrekken van het juiste publiek
Daarnaast is het belangrijk dat je een goed beeld hebt van je publiek. Dit is relevant voor je contentstrategie. Focus je hiervoor op het demografische-, economische- en sociaal-culturele aspect. Hoe specifieker gedefinieerd, hoe beter.
Dit blog is onder andere tot stand gekomen door het bijwonen van een audio conferentie voor brand builders door marketeers en creatieve van bekende merken.
Wat kun je nog meer verwachten in de volgende blogs?
- #2 Van naamsbekendheid naar merkaffiniteit
- #3 Bedrijfswaarden
- #4 De beste manier om je merk onder de aandacht te brengen
- #5 Onthoud dat je publiek menselijk is
Dit blog is geschreven door:
Karin Dirkx - Online Marketeer bij Docufiller