Goede voornemens voor een succesvol communicatiejaar
Wij maken géén goede voornemens op 1 januari. Wij doen wél iedere dag aan goede voornemens! We merken dat de jaarlijkse goede voornemens (óók zakelijk) elk jaar hetzelfde zijn en te algemeen waardoor ze vaak niet goed genoeg doorgevoerd worden.
De uitdaging
Denk bij zakelijke goede voornemens bijvoorbeeld aan het terugdringen van overheadskosten, investeren in kennis, omzet verhogen, uitbreiding van het team. Herkenbaar? De uitdaging is om het hele jaar door doelen te stellen en deze specifiek te omschrijven, welk probleem lost het op? Maak per doel een duidelijk plan over hoe je dat gaat bereiken, wanneer en door wie. Doelen kun je in de loop van het proces bijstellen indien nodig. Zo voorkom je dat goede voornemens goede voornemens blijven en misschien niet eens opgepakt worden omdat we het toch al druk genoeg hebben met de dagelijkse werkzaamheden.
Goede voornemens thuis
Na dit inzicht kun je het ook privé toe gaan passen. Hoe vaak komt op jouw lijstje terug: vaker op de fiets naar het werk, meer sporten, gezonder leven, meer tijd doorbrengen met familie, …? En ga je dat dan ook echt doen? Het hele jaar? Of ben je die goede voornemens in februari/maart alweer vergeten door de dagelijkse beslommeringen? Je bent niet de enige. 4 op de 5 Nederlanders heeft vaak dezelfde goede voornemens blijkt uit het jaarlijks onderzoek van de ING. Afhaken is ook geen onbekend fenomeen, vraag je familie, vrienden en collega’s maar ;-)
Leg het vast
We hebben dus meer aan het vastleggen van specifieke problemen en hoe we die gaan oplossen, dan aan de goede voornemens. Raak dus niet teleurgesteld als een goed voornemen niet gehaald wordt maar zet het om naar een specifiek doel. Doelen kun je onderweg nog aanpassen indien nodig. Soms merk je namelijk dat het doel prima is vastgelegd maar het tijdvak te krap opgesteld. Het kan ook voorkomen dat er niet genoeg draagvlak is, stel je dan de vraag of het doel duidelijk genoeg is en de planning realistisch.
Reflectie
Wat we bij Docufiller aan het eind van het jaar extra doen, is terugblikken. Hoe staat het met onze doelen? Zijn we tevreden waar we nu staan? Moet er iets anders? Die frisse inzichten gebruiken we dan in het nieuwe jaar. Zodat we weer een frisse start maken en alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Successen, groot of klein, worden ook door het jaar heen gevierd en gedeeld, waardoor we allemaal enthousiast blijven.
Docufiller doelen 2019 en daar voorbij
- Techniek
Elk kwartaal volgt een technische update met nieuwe functionaliteiten. Daarover gaan we aparte mailings sturen naar onze beheerders én gebruikers zodat zij tijdig op de hoogte zijn van de vorderingen. Daarnaast gaan we een roadmap opstellen waarin we telkens globaal vooruitkijken welke functionaliteiten je kunt gaan verwachten. - Sharing & Publishing
Dit staat niet voor niets onder ons logo. Het gaat natuurlijk om de middelen die je in Docufiller kunt maken maar we zijn dit jaar al gestart met dit wat letterlijker te nemen. Met regelmaat bloggen onze collega’s over uiteenlopende onderwerpen. Deze blogs en tips zie je ook voorbijkomen op onze social media kanalen en in onze maandelijkse nieuwsbrief. In het komende jaar gaan we je ook een kijkje geven achter de schermen, meer daarover via Facebook, Twitter en Linkedin. Via onze kanalen ben je (soms) nog sneller op de hoogte. En vergeet niet te reageren, dat vinden we leuk :-) - Betrokkenheid
We zijn benieuwd naar jullie mening en zullen beheerders en gebruikers nog meer gaan betrekken bij onze ontwikkeling. Dit gaan we op verschillende manieren aanpakken, telefonisch, via een online onderzoek en/of een bezoek op locatie.
Hoe zie jij de toekomst, maak jij wel goede voornemens of heb je al specifieke doelen voor jezelf gesteld? We zijn benieuwd, deel ze met ons via social media!
Dit blog is geschreven door:
Karin Dirkx - Online Marketeer bij Docufiller