Merkentips van Docufiller voor kleine & middelgrote organisaties
Onderzoek toont aan dat kleine en middelgrote organisaties (KMO/MKB) hun positie, dan wel groei met een sterke merkdenken (branding) kunnen versterken. Merk gestuurde KMO’s presteren tot 2x beter dan vergelijkbare niet merk gestuurde KMO’s
(Quote: Booz Allen Hamilton)
Op een symposium van onze buren Delta Zuid was Docufiller als gastspreker uitgenodigd om iets over marketing automation te vertellen. Marketing automation is vooral bedoeld voor het onderhoud en verdere uitbouw van het merk. Hoe sterker het fundament van het merk, hoe efficiënter de uitbouw en onderhoud.
7 tips over merkdenken
Hieronder samengevat enkele tips vanuit de voordracht van Delta Zuid over merkdenken:
- WAARDEN
Definieer de waarden van een organisatie (zoals vertrouwen, passie voor winnen). - ARCHETYPE
Zet deze waarden om naar een zogenaamd Archertype (google op Jung Archetypes) voor een herkenbare focus. - EMOTIE
Benoem zowel de rationele als emotionele gedreven elementen van de organisatie. - UNIEK MERK
Net als een mens is een merk uniek. Dat vloeit voort uit bovenstaande bouwstenen. - MERK FUNDAMENT
Delta Zuid hanteert een brand identity canvas (zie afbeelding 1) voor het merk fundament. - STERK MERK
Drie pijlers voor een sterk merk:
Brand Identity: Het fundament is een sterke identiteit. Het verankeren van waarden, normen en vooral ook gedragingen van de medewerkers, MT/eigenaren.
Brand creation: Het raken van hoofd en hart. Intern en extern. Onderscheidend, relevant en authentiek.
Brand communication: onder andere met marketing automation werken aan merkenbekendheid en merkenvoorkeur. - JOUW DOELGROEPEN
Vertel jouw unieke verhaal zodat het resoneert bij de doelgroepen (intern én extern) die voor jou relevant zijn.
Wil je meer weten over merkdenken? Wij brengen je graag in contact met onze buren van DeltaZuid. Meer weten over hoe jij efficiënt je merk kunt uitbouwen en onderhouden? Neem dan contact op met een van onze professionals. Bellen kan ook: +31 (0)40 204 42 50.
Dit blog is geschreven door
Olav Bouts - CEO bij Docufiller