Ontwerpen voor templates

Ontwerpen voor templates

1 februari 2023

 

Hoe complex mag een ontwerp zijn als het doel een template is?

De ontwerpen, die ingezet worden voor hergebruik binnen een organisatie, moeten een evenwicht vinden tussen complexiteit en gebruiksgemak. Dit is vooral belangrijk wanneer het gaat om het gebruik van templates die je niet zelf gaat gebruiken.

 

Templates zijn sjablonen opgebouwd uit verschillende contentblokken, denk aan tekst en beeld, die worden gebruikt om binnen de visuele stijl van het merk repeterende communicatiemiddelen eenvoudig op te maken (denk o.a. aan een poster, flyer of mailing). Ze kunnen echter ook leiden tot een overmaat aan complexiteit, wat de gebruikerservaring negatief kan beïnvloeden. Met als resultaat dat mensen toch weer zelf iets in elkaar knutselen, met de beste bedoelingen uiteraard.


Bepaal het doel

Om te bepalen hoe complex een ontwerp mag zijn voor het gebruik van templates, is het belangrijk om te overwegen wat het doel is van het onderwerp en wie de gebruikers zijn. Als het doel bijvoorbeeld is om een ​​complexe en uitgebreide brochure aan te bieden aan een ervaren gebruiker, is het acceptabel om een ​​complexer ontwerp te hebben.

Aan de andere kant, als het doel is om snelle en eenvoudige toegang te bieden tot informatie of producten met een flyer, is een eenvoudiger ontwerp beter geschikt. Dit betekent niet dat het ontwerp saai of onopvallend moet zijn. Er zijn veel manieren om een ​​eenvoudig ontwerp visueel aantrekkelijk te maken, zoals het gebruik van kleur en typografie.


Denk aan je doelgroep

De gebruikersgroep is belangrijk om in gedachten te houden. Als de gebruikers technisch en/of grafisch niet onderlegd zijn, is het waarschijnlijk beter om een ​​eenvoudiger ontwerp te hebben, zodat ze snel en gemakkelijk de gewenste informatie in het juiste formaat kunnen opmaken.

experiencedesign.jpgNieuwe inzichten

Tot slot is het belangrijk om te onthouden dat templates altijd in ontwikkeling zijn. Het is aan te raden om met voortschrijdend inzicht aanpassingen aan te brengen. Zo sluit het uiteindelijke ontwerp weer aan bij de specifieke behoeften van het doel en de eindgebruiker op dat moment.

 

Online brand portal

Binnen een online brand portal kun je perfect je templates kwijt. Zonder technische en/of grafische kennis kunnen gebruikers zelf altijd en overal communicatiemiddelen opmaken zonder dat jij je zorgen hoeft te maken over de consistentie van jouw huisstijl. Daarbij kun je in Docufiller vaste stijlelementen en fotografie beschikbaar stellen zodat je verzekerd bent van de beste kwaliteit output voor drukwerk of digitale uitingen.

Samengevat: het ontwerp voor het gebruik van templates moet een evenwicht vinden tussen complexiteit en gebruiksgemak, rekening houdend met het doel en de gebruikersgroep.


Een praktisch voorbeeld:

Jouw (interne) klant wil een mooie uitgebreide brochure met een gevarieerde opmaak en een locatiewissel met kleur en logo. Je weet dat deze brochure vaker aangepast gaat worden en door veel locaties, ideaal om in een template te gieten!

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Is de eindgebruiker ervaren met complexe templates?
  • Mag de gebruiker zelf de paginavolgorde bepalen?
  • Zijn specifieke lay-outs voor links/rechts noodzakelijk? Denk aan kantlijn en paginanummers.
  • Zijn spreads noodzakelijk?
  • Hoe wordt het middel gedeeld? Denk aan print versus online. Gegenereerde PDF’s zijn altijd losbladig (een spread ziet er dan juist vaak vreemd uit).
  • Zijn kleuren(sets) overkoepelend of moet dit een keuze zijn? Hoeveel varianten zijn er en hoe zien deze er uit? 
  • Hoeveel tekststijlen zijn noodzakelijk?
  • Kunnen verschillende tekstkaders gecombineerd worden zodat de gebruiker flexibeler is in de opmaak?
  • Welke elementen staan vast en welke mogen aangepast worden?

template.jpg

Houd rekening met:

  • Een gebruiker kan een pagina met een bepaalde lay-out vaker inzetten. Als er een pagina tussengevoegd wordt, dan komt links ineens rechts te staan.
  • Spreads kunnen eenmalig ingezet worden. Heb je meerdere spreads dan zijn dat allemaal unieke templatepagina’s.
  • Voor tekststijlen geldt: elke kleur of tekstformaat is een aparte tekststijl tenzij ze in een wissel zitten. Dit geldt voor het gehele document.
  • Elementen waaruit een gebruiker mag kiezen. Denk aan rasters, illustraties, fotografie, icons. Deze kunnen we inrichten via een vaste beeldenmap.
  • Automatische paginanummering kan mits het paginanummer maar één keer op een templatepagina voorkomt.
  • Vrijstaande beelden kunnen niet variabel zijn of over een ander variabel beeldkader vallen. Beelden worden altijd in een kader geplaatst als jpg, inclusief achtergrond. Vector bestanden kunnen wél over ander kaders geplaatst worden.
  • Beelden met een andere vorm dan rechthoek of rond kunnen niet variabel zijn als ze elkaar overlappen. De vorm wordt als masker ingericht waaronder een rechthoekig of rond beeldkader staat. Zie het voorbeeld hieronder:

overlappende-beeldkaders.jpg

 
 

Kom je er niet helemaal uit? Geen probleem!

Stuur je vraag naar k.dirkx@docufiller.nl, ik denk graag in oplossingen en geef graag advies in de mogelijkheden.

 

 

blog-karin-dirkx.pngDit blog is geschreven door: 
Karin Dirkx - Online Marketeer bij Docufiller

 

 

Categorie: Informatie en inspiratie
Terug