Achter de schermen: Laura

Achter de schermen: Laura

2 augustus 2021

Hallo, mijn naam is Laura Mollen en begin dit jaar ben ik als stagiaire begonnen binnen Docufiller. Nu, 5 maanden later, verricht ik werkzaamheden voor de functie Medewerker Marketing en Communicatie.  

Voor mijn opleiding Marketing, communicatie en evenementen aan het Summa College was ik begin dit jaar op zoek naar een stagebedrijf. Via mijn directe netwerk kwam ik bij Docufiller terecht. Mijn stage sloot perfect aan bij mijn opleiding. Voornamelijk door de vakken marketing, communicatie, journalistiek, lean & creatief en statistiek.

De eerste week bij Docufiller vond ik erg spannend, vooral door het onbekende en dat alles online was in verband met de coronamaatregelen. De sfeer binnen het team is erg hecht en open. Iedereen levert eigen inbreng door hun eigen specialiteit. Dat maakte mijn stage erg prettig. Daarnaast zijn de vooraf opgestelde doelen succesvol behaald en heb ik geleerd om meer te focussen op wat goed gaat in plaats van concentreren op wat ‘fout gaat’ en mezelf minder te vergelijken met mede-collega’s of studenten.

Tijdens mijn stageperiode had ik de uitdaging om meer verheldering te creëren over de Belgische markt. Om dit te realiseren verrichtte ik een marktonderzoek en ging ik in gesprek met bedrijven in België. De onderzoeksvraag stond deze hele periode centraal. ‘Hoe kan Docufiller in 2021 de Belgische markt succesvol betreden gekeken naar B2B?’ In één woord samengevat: gemoedelijk. De aanpak betreft het marktonderzoek bestond uit vier fases: verkenning, haalbaarheid, ontwikkeling en eindresultaat. Vanuit deze aanpak ben ik begonnen met field research en vonden er virtuele meetings plaats met Belgische bedrijven. Daarnaast heb ik via deskresearch veel gevonden over onder andere masculiniteit/ femininiteit, cultuurverschillen, hiërarchie en sociale media verschillen ten opzichte van Nederland. Tot slot zijn er ook aanvullende enquêtes verstuurd om deze verschillen (en vermoedens) te toetsen.

“Nederlanders gaan voor het contract, en onze zuiderburen gaan voor contact”.

Binnenkort presenteer ik het onderzoek ook aan de salesafdeling binnen Docufiller omdat er vooral op dat gebied grote verschillen zijn tussen België en Nederland. De conclusies die getrokken zijn op (online) marketinggebied mag ik ook zelf gaan doorvoeren de komende periode in mijn nieuwe rol als werknemer. 

Ik kijk met een positieve blik terug op mijn stageperiode. Mijn stage vond voornamelijk vanuit thuis plaats, ik was alleen op dinsdag op kantoor. Hierdoor ben je erg aangewezen op jezelf. Dit hangt samen met doorzettingsvermogen en wilskracht. Dit ging mij goed af, maar vond het ook fijn om die ene dag in de week naar kantoor te gaan, dan leer je je andere collega’s ook beter kennen.

Een nieuw hoofdstuk: ik heb de kans gekregen om verder te ontwikkelen binnen Docufiller als marketingmedewerker. Hierin ondersteun ik taken gericht op het product en organisatie. Deze taken grenzen aan de vakgebieden als communicatie en sales. Ik heb er heel veel zin in!

“De beste manier om iets te leren, is door te doen”.

 

 

blog-laura-mollen.pngDit blog is geschreven door: 
Laura Mollen - Medewerker Marketing en Communicatie bij Docufiller

 

 

Categorie: Over Docufiller
Terug